יום שלישי, 30 באוקטובר 2012

ממרח עוגיות ספקולוס (לוטוס)

אוקיי. אז כנראה שאני צריכה להתחיל מהסבר קצר. הכותרת תהיה התחלה טובה.

אני כמעט ולא מתפתה להצטרף כחברת מועדון. גם לא לקבל כרטיסי אשראי חדשים, וגם לא "לזכות" בהנחות לחומוס אחלה באריזה חדשה. ואם מישהו מנסה לדחוף לי משהו שאני לא צריכה, יש לי מבט מיוחד שאני משגרת אליו.
אבל שימו אותי בחנויות מתמחות לבישול ואפייה, ואני מאבדת את הראש. ממרח קרם תאנים חדש? קרם שקדים עם סילאן? ריבה צרפתית? תבלין בטעם צ'אי הודי? אז איפה הקופה?

אחת הדרכים לחשוב על רעיונות מקוריים לאפייה, היא מציאת חומרי גלם חדשים. תעשו סיבוב בחנות מתמחה שקרובה לביתכם ותגלו עולם שלם של מוצרים שטרם ניסיתם, וכנראה לא שמעתם עליהם. גם טיול בסופר גדול יכול להניב תוצאות דומות.

ממרח עוגיות ספקולוס

מכירים את עוגיות הלוטוס הקרמליות שמוכרים בסופרים? אלה עם האריזות האדומות האישיות? אז מישהו החליט להכין מהן ממרח. הממרח בעל טעם קרמלי מעודן, ובמרקם של חמאת בוטנים. טעמו לא משתלט, וניתן להכין ממנו מגוון של קינוחים. יש לו שמות שונים, וקוראים לו ספקולוס, ביסקוף, או פשוט "ממרח עוגיות לוטוס", על שם העוגיות שמהן הוא מיוצר.

החיסרון היחיד שלו, הוא שבארץ עדיין לא הבינו את הפוטנציאל הגלום בו, ומוכרים אותו במעט מאוד מקומות (תוכלו לראות מספר מקומות מומלצים בסוף הפוסט). אז אם אתם כבר מגיעים לאחד המקומות האלה, שווה לקנות לפחות צנצנת אחת/שתיים של הממרח הזה (ניתן לאכול אותו גם עם כפית, היישר מהצנצנת).

בעוגיות הספקולוס שהכנתי, החלק הכי קשה היה למצוא את ממרח הספקולוס. אז למה, אתם שואלים, אני מפרסמת מתכון עם מרכיב קשה להשגה? כי מגיע לכם! מגיע לכם להכיר את המוצר הזה, ולגלות שהוא יכול להיות תוספת נהדרת לאפייה שלכם.

למעשה, הממרח כל כך מפורסם, שמאז שהומצא, שאלת הבעלות על הפטנט כבר הספיקה להגיע לבית המשפט.
בעוד מספר משתתפי תוכנית טלויזיה של המצאת פטנטים טוענים שהם אלה שהמציאו את ממרח הספקולוס, ממרח הספקולוס היה מוכר כבר בתקופות מוקדמות יותר, כאוכל של עובדי הצווארון הכחול. מכיוון שעוגיות הספקולוס המסורתיות היו זולות יותר מגבינות ובשר, הם היו שמים אותן על לחם מרוח בחמאה, ועד שעת הצהריים, הן היו נמסות והופכות לממרח.

הממרח התפרסם מיד לאחר תוכנית הטלויזה "De Bedenkers", ובאותה עת יצאו עוד חברות מתחרות של עוגיות מסוג זה ויצרו להן ממרח משלהן. אז חברת לוטוס הגישה תביעה, שבה הפסידה.

בעוד לעוגיות הפופולריות היו גרסאות שונות באיזורים שונים, חברת לוטוס היא זאת שהציגה אותם לקהל הרחב, והפחיתה את כמות הקינמון שבהן, מה שהעניק לעוגיות טעם יותר קרמלי. הן החלו להימכר בקנה מידה רחב לאחר מלחמת העולם השנייה.

אני השתמשתי בממרח הזה להכנת עוגיות חמאה. חשוב לציין, שהממרח הזה אינו דומיננטי. לכן, אם ברצונכם להכין ממנו קינוחים נוספים, יש להשתמש במתכון לפחות בשליש/חצי כוס מהממרח. הכי טוב להכין ממנו עוגיות, מוסים, גלידות וקרמים, שם יודגש טעמו הקרמלי.


אז היכן ניתן לרכוש את ממרח הספקולוס?
הממרח נמכר ברשת "לגעת באוכל", אך בגלל ענייני כשרות, לא בכל הסניפים של הרשת (הממרח הוא כשר פרווה). בנוסף, בגלל שהממרח מאוד פופולרי בארה"ב, ניתן לרכוש את הממרח בירושלים באיזורים בהם יש אוכלסיה אמריקאית גדולה ויש לו ביקוש. ישנן חנויות קטנות נוספות שבהן ניתן לרכוש אותו.
יש מספר מותגים של הממרח שאין ביניהם יותר מדי הבדל כמו "ספקולוס", "ביסקוף", ועוד. אז אם יש לכם אפשרות לרכוש יותר ממותג אחד, פשוט השוו ביניהם ותבחרו מה אתם יותר אוהבים.

עדכון מתוק:כיום ניתן להשיג את ממרח עוגיות הלוטוס בכל רשתות השיווק!!

ממרח ביסקוף/ספקולוס באריזתו המקורית



רגע היסטורי


"ספקולוס" הוא שמן של עוגיות הולנדיות העשויות מקמח, סוכר, וחמאה, המתובלות לפי המסורת במוסקט, ג'ינג'ר, הל וקינמון. נהוג היה לאפותן לקראת ה-5 לדצמבר, יום ניקולאס הקדוש.

ניקולאס הקדוש נחשב לפטרון של אמסטרדם, והדמות המזוהה עם החג היא דמותו של סינטרקלאס. סינטרקלאס הוא זה שהיווה מקור השראה להמצאת סנטה קלאוס בתרבות הצפון אמריקאית.
מסורת נוספת שמיוחסת לסנטה קלאוס, אך הגיעה במקור מניקולאס הקדוש, היא חלוקת מתנות לילדים. מסורת זאת החלה כאשר ניקולאס הקדוש חילק זהב ומזון לעניים, עוד לפני הפיכתו לבישוף של העיר מיירה (טורקיה של היום).


מקורות ברשת שמהם גם אני למדתי משהו חדש:
nytimes
ויקיפדיה
תומר פרסיקו