יום ראשון, 8 בספטמבר 2013

וופל אמריקאי עם דבש

המתכון הזה הוא כל כך קל, שהחלק הכי מורכב בו, הוא לוודא שיש לכם מכשיר להכנת וופל בלגי (שבו תשתמשו להכנת וופל אמריקאי, אבל על כך, בהמשך..).
אולי זה יפתיע אתכם, אבל המכשיר הזה לא הצטרף אצלי לרשימת הכלים צוברי האבק, ואני דווקא משתמשת בו לא מעט. ואם אני שוכחת להשתמש בו, ואז פתאום מפרסמת מתכון לוופל אמריקאי עם דבש ברוח ראש השנה, בפייסבוק, אני מייד מקבלת תגובה של "אני רוצה" (שמות המגיבים יישמרו במערכת), וכך אין לי ברירה, אלא להוציא אותו מהמדף העליון, ולהשתמש בו שוב.

המתכון המקורי הוא בסיסי למדי, והגרסה שלי כאמור, נוצרה בבוקר ערב ראש השנה, כשהחלטתי שאם כבר חג, אז ארוחת בוקר שחיתות. ואם כבר ראש השנה, אז משהו עם דבש. ואם כבר שחיתות בשילוב דבש, אז וופל אמריקאי עם דבש, רימונים, ותוספות "כפי יכולתך". הכל למעשה בגללכם. כי לא יכולתי לא לפרסם משהו עם דבש, נכון?

אז אם אין לכם מכשיר להכנת וופל, השאילו/ קנו אחד (מישהו אמר תלושי חג שנשארו בארנק עוד משנה שעברה?) או שפשוט תרמזו למישהו שיקנה לכם אותו בתמורה לוופל אמריקאי.

וופל אמריקאי דבש בתוספת רימונים


וופל אמריקאי דבש


כ-9 וופלים גדולים. תלוי במכשיר שיש לכם.

2 ביצים
כוס חלב בטמפרטורת החדר
40 גרם (קצת פחות מרבע כוס) שמן קנולה
1 כף סוכר לבן
1.5 כוסות קמח
2 כפיות אבקת אפייה
1/4 כפית מלח
2-2.5 כפות דבש מחומם מעט (נוזלי, שיהיה קל לערבוב)


1.מחממים את מכשיר הכנת הוופל לפי הוראות היצרן.
2.טורפים ביחד את כל החומרים הרטובים, פרט לדבש; ביצים, חלב, שמן קנולה, וסוכר.
3.מערבבים בקערה נפרדת את הקמח, אבקת האפייה, והמלח.
4.מוסיפים את החומרים היבשים לרטובים. מערבבים.
5.מוסיפים דבש נוזלי ומערבבים מעט.
6.משמנים מעט את המכשיר ושמים כמות של כ-1.5 כפות מתוך הבלילה לכל ריבוע של וופל. שוב, הכל תלוי בגודל הוופל במכשיר. חשוב לכסות את כל הריבוע של הוופל, אך לא להציף אותו, כדי שלא ינזל אחר כך מהמכשיר לצדדים.
7.מחכים כדקה-שתיים, והוופל מוכן.

זמני ההכנה של הוופל משתנים בהתאם למכשיר וגודל הוופל, מידת החום, ומידת העשייה. וכן, גם לוופל יש מידת עשייה, והוופל הזה הוא רך יחסית (הגרסה האמריקאית). שימו לב שצריך להשגיח על הוופל, כי יש בו דבש, שנוטה להישרף בקלות.


הידעת?
מה ההבדל בין וופל בלגי לוופל אמריקאי?

הוופל האמריקאי הגיע לארה"ב בעקבות ההולנדים, ב-1620. הוא בדרך כלל מרובע/עגול ועשוי מבלילה של ביצים, חלב, חמאה, סוכר, קמח, וחומרי התפחה, והוא נאפה במכשיר מיוחד להכנת וופל.

הוופל הבלגי לעומתו (או בשמו הוותיק יותר-"גופרה"), הוא בדרך כלל עבה יותר וקל יותר, ועשוי מבלילה שמכילה חלבונים ,אשר מעניקים לו מרקם קריספי וקליל, ושמרים כחומר התפחה (לעומת אבקת אפייה/סודה לשתייה בוופל האמריקאי), מה שהופך את הכנתו למעט יותר ארוכה ומורכבת. בגרסה המקורית, מוסיפים לוופל הבלגי גם פניני סוכר (מעין גבישי סוכר).


רגע היסטורי

הגופרה הוא מושג עתיק בצרפתית, שמשמעותו "חלת דבש". המכשיר, שהיה קיים עוד לפני המצאת הוופל הבלגי עצמו, שימש למעשה להטבעת קפלים בבד (שמיכת פיקה למשל). מכשיר זה, לפי האגדה, הגיע בטעות למטבחו של השף של אחד מנסיכי בלגיה, והוא, בפרץ של לחץ מעורב ביצירתיות, השתמש בו להכנת וופל בלגי.
מספרים, שלנסיך התחשק באותו הרגע מאפה עם פניני סוכר, והשף, שבדיוק עמל על בריוש עתיר חמאה, פשוט הוסיף לבצק פניני סוכר, ואפה אותו באותו מכשיר הגופרה שמצא, במהירות רבה.

גרסה אחרת, טוענת שהוופל הבלגי נוצר עוד בתקופת ימי הביניים, בה אביר עוטה שריון קשקשים התיישב במקרה על התערובת החמה, וכך הוטבע בה דגם שתי וערב (הגרסה השנייה קצת מופרכת בעיניי, אבל מה לי ולאבירים עוטי שריון?).
את הוופל הבלגי באירופה, מגישים עם אבקת סוכר, קרם פרש/ קצפת, או מרקחת פירות טריים, וללא סירופ מייפל או רטבים, כקינוח או כחטיף.



מקורות שמהם גם אני למדתי משהו חדש:
nrg
וויקיפדיה


תודה שקראתם. מקווה שנהניתם!